De eerste maand - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wesley Houwen - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wesley Houwen - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Door: Wesley Houwen

Blijf op de hoogte en volg Wesley

02 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Nu een hele maand in Switi Sranan. Het besef is er nog niet helemaal dat ik nu een maand weg ben. Je merkt wel dat je familie en vrienden steeds meer gaat missen, maar ik begin mijn draai hier ook aardig te vinden. Zo heb ik al een beetje een wekelijks ritme opgebouwd. Op de maandag zorg ik ervoor dat het appartement weer schoon is en bereid ik me voor op mijn stage week. Op stage gaat het eigenlijk heel goed. Het is leuk om te zien dat mijn leerlingen heel erg geïnteresseerd zijn in de stof en in de docent. Ze blijven hier maar vragen stellen. Het is wel lastig voor mij om hier les te geven, want ze rekenen hier nog met boeken uit de jaren 70 en hebben geen rekenmachine. Dit is dan voor mij een hele uitdaging om een goede les te draaien. Je wordt hier wel creatief van. Ook kreeg ik twee minuten voor de lessen te horen dat ik een hele dag van een docent moest overnemen. Bij bepaalde klassen kom je dan onvoorbereid binnen. Het was dan een hele uitdaging om mij uit deze situatie te redden. De hele klas had gelukkig huiswerk gemaakt en hierdoor kon ik ze mooi in groepjes zetten. Eerst heb ik met de klas een mindmap gemaakt over samenwerken en later mochten ze in de groepjes de gemaakte sommen gaan bespreken. Je zag de leerlingen echt hard werken en ook plezier hebben. Uiteindelijk heb ik alleen positieve dingen gehoord van de leerlingen. Het was dus een uiterst leerzame dag voor mij en de leerlingen.
Naast alle stage dagen heb ik ook nog tijd voor ontspanning. Zo zijn mijn reisgenoten en ik naar het binnenland getrokken. Eerst zijn we met een bootje over de Surinamerivier gegaan om naar de plantages te gaan. Hebben we ook even brommer mogen rijden en hebben we ook kunnen proeven van het leven op een plantage. In de avond zijn we na een indianendorp geweest om daar in het bos te kunnen genieten van heerlijke stukken kip van de BBQ. Maar goed dat we zo goed hadden gegeten, want 's avonds kwamen indianen muziek maken bij het kampvuur. Wij natuurlijk rondom het kampvuur dansen totdat we spierpijn kregen in onze heupen. Na deze prachtige cultuurverrijkende avond hebben we kunnen slapen in hangmatten, om 's ochtends wakker te worden van het geluid van de dieren in het bos. Nadat ik de slaap uit mijn ogen heb gewreven heb ik mij kunnen douche in het zwarte water. Na een rustige ochtend zijn we na de Jodensavanne geweest. Hier hebben we mooie verhalen gehoord over de geschiedenis van de Jodensavanne. Wat ik nog ben vergeten te vertellen is dat we het hele weekend bezoek hadden van een baby luiaard en een leguaan. Hele mooie en lieve beestjes. Uiteindelijk hebben we de leguaan vrijgelaten in het bos van de Jodensavanne.

Ook het uitgaan is hier echt gezellig. De mensen uit Suriname die in de club komen lijken echt te leven voor de dans. We gaan dan geregeld een dancebattle aan met ze, maar kunnen helaas nog steeds niet winnen. Het maakt voor ons dan ook niet meer uit of we winnen of verliezen, maar we blijven gewoon genieten van de dans. Ook leer je zo snel nieuwe gezellige mensen kennen.

Dit weekend een kleine trip gepland. Ik ben heel erg benieuwd wat ik hier nog ga meemaken. Ik hou jullie op de hoogte!

  • 02 Maart 2017 - 16:49

    Luuk Van Dijck:

    Gej danst mar wat af gej Wesley!

  • 02 Maart 2017 - 16:51

    Guus Colbers:

    Wat een leuke blog Wesley! Je bent een echte avonturier. Ga zo door!

  • 02 Maart 2017 - 17:22

    Angie:

    Leuke blog :) dit bedoelde ik dus hahah

  • 02 Maart 2017 - 18:06

    An Gielen:

    Heee Wesly, wat fijn dat het goed met je gaat,ga zo door.
    Groetjes van ons.

  • 02 Maart 2017 - 18:23

    Erna Jans-Beken:

    Veel plezier Wesley! Geniet er van en leer maar veel! ❤

  • 02 Maart 2017 - 18:28

    Pien:

    Komt goed met jou! Dansen en lesgeven is op je lijf geschreven!

  • 02 Maart 2017 - 18:35

    Mariet:

    niet dat je daar wil blijven

  • 02 Maart 2017 - 19:36

    Evelyn Poels:

    Wat een mooie dingen maak je mee Wesley, geniet er van. Laat die heupen maar lekker gaan.

  • 02 Maart 2017 - 21:25

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Zijn de lln gewend om in groepjes te werken of is het nieuw voor hen? Leuk dat je dat in ieder geval met hen doet.
    Mooi weekend!
    Kees-Jam

  • 02 Maart 2017 - 21:30

    Wesley Houwen:

    Ha Kees-Jan,

    Dit waren de leerlingen totaal niet gewend. In de les maken ze eigenlijk alleen sommen en dan schrijft een leerling de uitwerking op het bord. Dan corrigeert de docent het op het bord. Dus toen ik begon over samenwerken schrokken de lln wel een beetje. Vandaar dat ik eerst een mindmap met ze heb gemaakt.



  • 02 Maart 2017 - 23:47

    Chantal:

    Heerlijk om lezen dat je het daar zo naar je zin hebt!
    Al lezende genieten wij ook een beetje mee.
    Blijf vooral vertellen van je avonturen.... een baby-luiaard, lijkt me echt prachtig...kon je er een beetje mee knuffelen?
    Geniet ervan, dit pakken ze je nooit meer af!

    xxx Chantal

Tags: #suriname

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wesley

Welkom op mijn profiel, In februari ga ik de uitdaging van mijn leven aan. Ik ga in Suriname les geven op een school voor vijf maanden.

Actief sinds 13 Jan. 2017
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 8203

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 17 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: