1...2...3 & 4. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wesley Houwen - WaarBenJij.nu 1...2...3 & 4. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wesley Houwen - WaarBenJij.nu

1...2...3 & 4.

Door: Wesley Houwen

Blijf op de hoogte en volg Wesley

29 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven. Het leven begint steeds drukker te worden en je hebt steeds meer leuke dingen te doen. Zo ga ik steeds vaker op dansles en zijn de lessen op de lerarenopleiding begonnen. Dus net als in Nederland ben ik weer redelijk druk.

Op stage heb ik het ook steeds drukker. Zo hebben ze iedere ochtend een vlaggenparade . ze hijsen dan de vlag en zingen het volkslied. Het geeft je echt een one army gevoel. In het begin stond ik langs de kant te kijken. Nu help ik vaak mee en sta ik uit volle borst het volkslied in het Sranan Tongo mee te zingen. Daarbij help ik altijd mee in de kantine, want de opbrengst van de drankverkoop is een extra voor de school. Zo kunnen ze nieuwe materialen aanschaffen en onderhoud plegen aan het gebouw. Ook zijn nieuwe stoelen en banken hier drastisch nodig. Gemiddeld zakken twee leerlingen per dag door hun stoel. Nu denken jullie waarschijnlijk dat ik geen les meer geef, maar dit mag ik ook gelukkig doen. Gemiddeld 12 lesuren sta ik voor de klas en ik merk dat ik steeds vrijer wordt voor de klas. De afgelopen weken heb ik bij de meeste klassen een paar stappenplannen gegeven. Dit vele malen herhaald met de klas. Ze zijn er mee doodgegooid. Het is dan ook leuk om te zien dat de leerlingen de stappen kunnen volgen. De leerlingen die veel afwezig zijn of die slapen zullen de stappen niet kunnen volgen. Ja de leerlingen slapen hier regelmatig in de les, omdat ze moe zijn van het werken en ze moeten constant luisteren naar de docent. Het is dus belangrijk dat je de leerlingen actieve werkvormen of opdrachten aanreikt waardoor ze wakker blijven.
Naast mijn stage ben ik ook druk met andere dingen. Zo heb ik mijn eerste danslessen gehad en Dit gaat helemaal geweldig, uhhhhmmm. De mensen in Suriname hebben in tegenstelling tot mij echt gevoel voor ritme, dus 1…2...3 & 4 en bij mij is het 1.2……3… . Ik ben eigenlijk het kleine kuikentje die achter de mama aanloopt om alles te leren. Ze waarderen wel dat je het probeert. Naast de lessen hebben we ook een trimloop gehad van het IOL. Poeh poeh trimmen in deze temperaturen. Het was nogal vermoeiend, maar daarna konden we gaan zwemmen. Zwemmen in ons eigen zweet. Het was echt bloedheet, maar wel heel leuk om het 45jaar bestaan van de lerarenopleiding te vieren. De directrice vertelde nog: “een goede geest zit in een gezond lichaam.” Nou ik hoef me eigenlijk geen zorgen te maken om mijn lichaam na alle danslessen en gymsessies. Ook tijdens de tripjes ben je soms intensief bezig. Laatst zijn we naar brownsberg geweest en hebben we flink moeten klimmen en dalen om bij een waterval aan te komen. Het uitzicht was alsof een diamant aan het glinsteren was, zo mooi. We zijn ook na het stuwmeer geweest en daar heerlijk overnacht op een eilandje. Wat was het heerlijk wakker worden in je hangmat en daarna genieten van het uitzicht, het water en een lekker kopje koffie die je aan het opslurpen bent. Na deze heerlijke rustige ochtend zijn we een wandeling gaan maken door de jungle en uiteindelijk met de boot naar de goudmijnen toe. De mannen daar liepen allemaal met hun broek op half elf en dronken in hun pauze veel parbo bier. De manier waarop ze hier goud winnen is eigenlijk absurd. De gevaarlijke stoffen die vrijkomen die kunnen zorgen voor incontinentie en het zware werk wat je echt uit put. Gelukkig waren er twee vrouwen die goed zorgden voor de mannen. Ze zorgen voor het eten en volgens mij ook de boem boem dingen. Ze zijn dus heel geliefd in de goudmijnen.
Wij hebben ons ook even geliefd gemaakt. We hebben voor onze huisbaas en de hele familie pannenkoeken gebakken bij zijn vakantiehuis buiten Paramaribo. Onze huisbaas en zijn vrouw gaan namelijk iedere zondag met de kinderen en kleinkinderen naar het vakantiehuisje om te kunnen genieten en weg te zijn te uit de drukke stad.

Het is nogal lastig voor mij om alles papier te zetten, want je maakt zoveel dingen mee en je geniet zo van het land. Je leert nieuwe plekken en nieuwe mensen kennen. Als ik iets vergeten ben zal dat zeker nog wel terugkomen in mijn volgende blogs.
het leven hier is eigenlijk alleen maar genieten. Dus mensen geniet ook van het leven.


  • 29 Maart 2017 - 21:58

    An Gielen:

    Hallo Wesly,ik heb steeds gedacht dat jij daar de hele tijd les moest geven,maar zo te horen heb je nog tijd genoeg over om te genieten van de natuur en andere leuke dingen.
    Blijf vooral genieten want dit maak je waarschijnlijk maar een keer mee.
    Wij An en JAC wensen je het allerbeste.de groetjes.

  • 29 Maart 2017 - 22:22

    Charlotte :

    Weer super om te lezen wesley. ..veel plezier nog!

  • 30 Maart 2017 - 08:00

    Evelyn Poels:

    Ha Wesley,
    Volgens mij heb je het erg naar je zin daar. Een combinatie van lesgeven, ontdekken, ontspanning maar ook lol hebben. Geniet lekker.

    Groetjes Evelyn

  • 30 Maart 2017 - 10:57

    Coen:

    Ha Wesley, neem je ook het voortouw in het geven activerende werkvormen? En ben je een inspirator naar collega's?

    Groet, Coen

  • 30 Maart 2017 - 13:32

    Kees-Jan:

    Goed bezig! En het klopt echt: Mens sana in corpore sano. Dat wist men vroeger al (zoek maar op).
    Probeer echt te doen wat Coen vraagt: motiveer je collega's om ook andere werkvormen te doen. De lln zullen het fantastisch vinden!
    Succes!
    Kees-Jan

Tags: #suriname

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wesley

Welkom op mijn profiel, In februari ga ik de uitdaging van mijn leven aan. Ik ga in Suriname les geven op een school voor vijf maanden.

Actief sinds 13 Jan. 2017
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 8230

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 17 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: