de vakantie in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wesley Houwen - WaarBenJij.nu de vakantie in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wesley Houwen - WaarBenJij.nu

de vakantie in SU

Door: Wesley Houwen

Blijf op de hoogte en volg Wesley

08 Mei 2017 | Suriname, Paramaribo

Zo de schoolvakantie in Suriname is ook weer voorbij en we moeten weer flink aan de slag. Gelukkig wel een beetje uit kunnen rusten na de hectische weken voor de vakantie. Er waren nog een aantal hoofdstukken die behandeld moesten worden en ik wilde een les geven over sparen. In Suriname is het namelijk niet gebruikelijk dat alle mensen sparen. Veel mensen hebben last van de crisis, maar ook velen zien het nut er ook niet van in. Op de woensdag heeft mijn begeleidster alle klassen die zij heeft. Op deze dag heb ik dan aan alle klassen les gegeven over sparen. Aan het einde van de les krijg je meteen reacties van leerlingen dat ze willen gaan sparen en dat ze de les super leuk vonden. Mijn doel was ook dat een aantal leerlingen beginnen of meer gaan sparen. Aan de hand van hun reacties kan ik wel concluderen dat dit redelijk goed is gelukt. Een dag later vroeg de directrice van de school of ik deze lessen ook wilde geven in twee andere klassen. Ze had positieve verhalen gehoord van mijn begeleidster en mijn beoordelaar van de lerarenopleiding.
Nu na de vakantie wordt er gestaakt, omdat de docenten niet content zijn met hun salaris en de regering zich niet aan de afspraken houdt, maar gelukkig kan ik mij nog een beetje nuttig maken op stage. In deze weken staan nog twee examenlessen gepland. Ik wil het dan hebben over inflatie. Een groot probleem waar de Surinaamse economie nu last van heeft.

In de vakantie was er genoeg tijd om leuke dingen te doen. Zo heb ik eerst mijn familie opgehaald op het vliegveld. Toen ook de meest rare rit gehad. De Taxichauffeur begon mij allemaal dingen te vragen over de Surinaamse vrouwen. Welke ik het mooiste vind en wat ik allemaal al gedaan heb met vrouwen. Ben ik nu een borsten- of een billenman. Echt onderwerpen waar ik over mee kan praten. Zo ging hij ook bij elke jonge vrouw ,die naast de weg liep, toeteren om aandacht te krijgen van haar. Nadat we zijn aangekomen bij het appartement hebben we even kunnen rusten voor ons eerste avondje. We zijn even naar de club gegaan. Iedereen had het naar zijn zin en mam was helemaal aan het genieten van de mensen die aan het dansen waren. Naast het stappen zijn we ook nog het binnenland in gegaan. Zo hebben we een paar dagen rondgetrokken bij de Raleigh vallen. De eerste dag zijn we vroeg vertrokken zodat we nog tijd hadden om het eiland te verkennen. De giftige spinnen en grote padden kwamen op ons pad, maar helaas geen slang kunnen spotten. We hadden wel geluk, want we hebben de aapjes die op het eiland leven kunnen voeren. De tweede dag hebben we de voltzberg beklommen. Een berg van 240 meter hoog. Het was een zware tocht, maar als je boven staat dan besef je dat je eigenlijk maar een mens bent. Het gaf je zo’n goed gevoel en ook dat je dit met je familie kunt doen. Nadat we de berg hebben beklommen en terug zijn gegaan hebben we even rust genomen om ’s avonds te gaan dansen op echte indianenmuziek. Alle families keken in het begin een beetje raar hoe wij aan het dansen waren, maar later deed iedereen mee. We kunnen natuurlijk niet zo goed dansen als de Surinamers, maar met wat vrolijke drankjes op konden we toch nog onze heupen los gooien.
Het is nu tijd om nog van de laatste paar weken in Suriname te genieten. Naast de stage nog een aantal leuke tripjes doen zoals, back to basic en speedboottrip. Dus we hebben nog aantal leuke weken in het vooruitzicht. Jullie horen dan weer snel van mij met een nieuwe blog.

  • 08 Mei 2017 - 20:58

    Coen:

    Ha Wesley,

    Mooie verhalen beschrijf je weer. Fijn dat je ervaringen hebt kunnen delen met je familie.

    Heb je al nagedacht hoe je het thema inflatie didactisch gaat aanpakken met de ervaring die je daar hebt?

    Veel succes en groet,
    Coen

  • 09 Mei 2017 - 12:34

    Errol:

    Ha Wesley,

    Leuke blog.

    Heb je wel eens bedacht hoe je tweede onderwerp (inflatie) invloed heeft op de waarde van je eerste onderwerp (spaargeld)? Dat is een van de redenen waarom veel Surinamers - ALS ze al geld overhouden - het geld zo snel mogelijk "investeren" respectievelijk opsouperen; het is morgen al weer minder waard....

    Veel plezier verder in ons mooie Suriname!

    :)

Tags: #Suriname

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wesley

Welkom op mijn profiel, In februari ga ik de uitdaging van mijn leven aan. Ik ga in Suriname les geven op een school voor vijf maanden.

Actief sinds 13 Jan. 2017
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 8208

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 17 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: